sunnuntai 3. marraskuuta 2019

Seitsemäs viikko

Viimeinen viikko edessä!

Hurjaa miten nopeasti aika kuluu.

Edellisellä viikolla aloitimme maanantaina loppukokeella, johon oli tiivistetty tämän kahden kuukauden aikana opitut asiat. Lähdin kokeesta luottavaisin mielin, ja syystäkin, sillä koe jäi vain kolmea pistettä vajaaksi täysistä pisteistä. Kirkkaasti läpi siis!

Tiistaina vierailimme Malagassa ihanan espanjanopettajamme Marian kanssa. Maria vei meidät lentokentälle puhumaan espanjaa, ja sen jälkeen Malagan kauppahalliin, satamaan ja lopuksi syömään.

Keskiviikkona alkoi asiakaspalvelukurssi, joka kesti intesiiviset 2 päivää. Kävimme läpi hankalia asiakaspalvelutilanteita, kestävää matkailua sekä asiakastyytyväisyyden ja palvelun laadun perusteita. Kestävän matkailun opiskeluun itselläni syntyi pieni kipinä, sillä kouluttajamme ja Mood of Finlandin perustaja Anu Nylund on aiheessa itse ammattilainen, ja puhui asiasta niin kiinnostavalla tavalla. Anun kurssi huipentui torstai-illalla ryhmätöihin, jossa jokainen ryhmä perehtyi annettuun matkanjärjestäjään ja esitti sen muulle ryhmälle. Koin että se oli todella hyödyllistä pohjustusta ensi viikolla starttaaviin haastatteluihin. Asiakaspalvelutentistä pääsin myös läpi lähes täysin pistein, joka tarkoittaa sitä että matkaopaskoulusta sain täydet 16/16 pistettä.

Perjantaina pääsimme opastetulle Gibraltarin puolipäiväretkelle, jonka meille veti "oikea" opas. Obsasimme, eli opiskelimme retkeä opasta seuraamalla. Retki oli huikea, ohjelmassa oli kiertoajelu vuorelle, apinoiden bongailua, tippukiviluolassa vierailua ja toki vapaa-aikaa ostosten tekemiseen. Kelikin suosi meitä, ja retki oli kokonaisvaltaisesti onnistunut.

Retken jälkeen pääsimme viikonlopun viettoon. Itselläni se sujui rauhallisissa merkeissä. Perjantaina kutsuimme kylään luokkakavereita, ja lauantai kului siivoamiseen ja oman opastuksen harjoitteluun. Nyt sunnuntaina ajattelin nauttia viimeisestä vapaapäivästä, ja toki viimeistellä huomista opastusta.

Huomenna luvassa on jo työhaastatteluja, jotka jatkuvat tiistaina. Ja keskiviikkona on jo päätösjuhla. Torstaina pakkaillaan ja siivotaan (ehkä tirautetaan muutama kyynel) ja torstaina varhain aamulla olen jo matkalla lentokentälle.

On kummallista ajatella miten nopeasti Suomeen palaaminen jo koittaa. Tuntuu että siitä, kun istuskelin Helsinki-Vantaan lentokentällä jännittäen (ja peläten) tulevaa on hurjasti aikaa, mutta samalla aika on kulunut kuin siivillä. Huomaan miten paljon olen kehittynyt koulun aikana ja oppinut uutta matkaoppaan ammatista, retkien vetämisestä, mutta myös itsestäni. Koen ehdottomasti olevani itsenäisempi, ja uskon vahvasti pärjääväni ulkomaan matkaoppaana. Joka on tärkein asia itselleni. Toki mukaan tarttui myös uusia ihania ystäviä ja paljon hetkiä joita myöhemmin tulen varmasti kaipaamaan.

Jos saisin sanoa muutaman asian sille Ainolle kahden kuukauden takaa joka tätä matkaa jännitti niin älyttömästi, sanoisin seuraavat asiat:

1. Älä stressaa. Kaikki järjestyy.
2. Keskity myös vapaa-aikaan, saat siitä hirveästi energiaa koulupäiviin.
3. Lähde avoimin mielin, niin saat matkasta enemmän irti.

Jos blogiani lukee sellainen henkilö joka on lähtemässä ulkomaan opiskelujaksolle, tai on miettimässä sinne lähtöä, nämä ohjeet ovat myös sinulle.

Tässähän herkistyy itsekin. Toivottavasti tätä matkaa oli mukava seurata myös sieltä Suomesta käsin, tämä on nimittäin viimeinen postaus täältä Espanjasta.

Adios!

sunnuntai 27. lokakuuta 2019

Kuudes viikko

Kuudes, eli toisiksi viimeinen viikko oli aikamoista suorittamista, joskin mukaan mahtui myös tämän koko kurssin tähtihetkiä.

Espanjan ja ruotsin koe, opastuskoe sekä digitaalisten työkalujen koe menivät läpi kirkkaasti, jokainen täysin pistein (tämä on kyllä vale, sillä espanjan koe jäi puoli pistettä vajaaksi, mutta hyväksytään se tämän kerran täysiksi pisteiksi). Opiskelu vaati kyllä veronsa, ja vapaa-aikaa ei viikolle paljon löytynyt. Koulupäivät olivat lyhyitä, mutta käytin ne opiskeluun, ilmojen suosiessa altaalla samalla ruskettuen.

Voin vaan kiittää itseäni siitä että 13-vuotias Aino yläasteella päätti ottaa opettajan vinkistä vaarin, ja kehittää itselleen sopivan opiskelutaktiikan, joka toimii kuin rasvattu tähänkin päivään saakka. (Liiallisesta) järjestelmällisyydestäkin on hyötyä, sillä joka kerta kun tehtäviä alkaa kasaantua, teen ensimmäiseksi lukusuunnitelman. Tämän viikon alussa ensimmäinen asia oli kokeiden ja tehtävien priorisointi, ja lukusuunnitelma oli valmis. Se vähentää itselläni huomattavasti stressiä ja kirjallisen suunnitelman muodostuessa paperille, työmäärä konkretisoituu.

Siksi lukeminen ei itselleni ole juurikaan pakkopullaa, koska olen jo tähän ikään mennessä ymmärtänyt, miten palkitseva lopputulos on kaiken sen puurtamisen jälkeen.

Tämän kaiken lukemisen keskelle ehdin sisällyttää myös harjoittelun lauantaiselle opastukselle Cala de Mijasissa. Mijasin rannikolla kulkeva päällystetty, yli sadan kilometrin pituinen rantareitti on maisemaltaan upea. Kuljimme vain reilun 3 kilometrin matkan, jonka varrella kerroimme reitin historiaa, rakennuksen vaiheita, eläimistöä ja kasvistoa.

Opastus alkoi aamulla kello 8, jolloin lähdettiin Fuengirolasta bussilla kohti Mijasia. Minun ja kaverini Elsa-Marian opastettavana oli noin kymmenkunta vierasta, joiden kanssa kuljettiin 1, 5 tunnin reitti auringon noustessa. Retkiryhmämme oli huikea, oli ihana nähdä kuinka vastaanottavaisia he olivat, ja miten paljon keskustelua saatiin aikaan niin opastettavista kohteista, kuin meistä oppaista ja heistä itsestään. Aamu-uninen porukka bussiasemalla oli muutaman tunnin kuluessa vaihtunut puheliaaseen, kirjavaan, yhtenäiseen ja reippaseen ryhmään. Retken päätyttyä saimme niin sydäntälämmittävää palautetta, että se saa vieläkin suunpielet ylöspäin. Olimme asiakkaiden mielestä ammattimaisia, iloisia, kiinnostuneita aiheesta josta kerroimme, ja oma persoona paistoi kuitenkin meistä läpi. Retken jälkeen bussissa minulle vasta valkeni, miten pitkälle olen tullut tässäkin asiassa. Kuusi viikkoa sitten en voinut kuvitella ikinä osaavani vetää retkeä, ja mutta nyt se on asia jota haluaisin tehdä työkseni. Nyt ainakin tiedän haluavani retkioppaaksi.

Retken (ja pienten päiväunien) jälkeen lähdimme kaveriporukalla päiväksi upeaan Marbellaan, johon ihastuin ensisilmäyksellä. Kävimme syömässä, drinkeillä, ottamassa kuvia ja toki tuntemaan itsemme rahvaiksi urheiluautojen, kalliiden liikkeiden ja huvijahtien keskelle. Mahtava lopetus viikolle.

Ensiviikolla luvassa on kaiken tämän opitun asian tiivistävä loppukoe, ja asiakaspalveluun tutustumista. Oma opastus häämöttää vasta viikon päässä, mutta tarkoitus olisi hioa sekin lähes täydelliseksi tulevan viikon kuluessa. Jäljellä tätä kurssia on enää 12 päivää, vaikea ymmärtää mihin kaikki tämä aika on mennyt. Juuri oltiin vasta puolessa välissä! Viimisistä päivistä pakko ottaa kaikki irti ennen Suomeen palaamista. Ensi viikon blogipostaus onkin viimeinen täältä maasta!

Hasta luego!

sunnuntai 20. lokakuuta 2019

Viides viikko

Viides viikko tuntui taas vain muutamalta päivältä, niin nopeasti viikko vierähti. Alkuviikko ainakin.

Kielet olivat tosiaan viikon teema, ja kielipää saikin ahkeraa treeniä. Lisäksi molempien kielien kokeet ovat ensiviikolla, samana päivänä. Tähän viikkoon ei kouluaineiden puolelta muuta kuulunut, vain tehtävien ja kokeiden palautusta. Mutta koska viime viikko oli minulle itselleni kevyt, toinen samanlainen peräjälkeen olisi aivan liian hyvää ollakseen totta. Joten universumi koetteli minua keskiviikko-iltana alkaneella kurkkukivulla, joka seuraavana aamuna oli jo noussut korkeaksi kuumeeksi. Torstaista tähän sunnuntaihin asti olen siis maannut sohvalla kuumeen kourissa, ja välillä raahautunut pöydän ääreen opiskelemaan tekemisen puutteen takia, mutta toki myös siksi että kokeet eivät odota! Yhdessä välissä kävin ajamassa luokassa transferin ruotsiksi, mutta palasin taas äkkiä huoneeseen viltin alle.

Kipeänä oleminen tuli pahaan saumaan siinä mielessä, että edellä mainittujen kielikokeiden lisäksi ensiviikolla on myös kaksi muuta koetta, retki Cala de Mijasin rannikolla, tehtävien palautuksia sekä todella paljon muuta opiskeltavaa. Loppukoe siirtyi nimittäin jo viikon päähän, ja oma opastus vaatii vielä hiomista. Joten vaikka tiedän stressin hidastavan parantumista, on se tällä hetkellä ainoa asia joka voi odottaa.

Onneksi tein lukusuunnitelman jo viikon alussa,  joten olen tämän viikon kokeiden suhteen hyvin valmistautunut.

Tästä viikosta ei ole paljon muuta kerrottavaa, ensi sunnuntaina asiaa on varmasti senkin edestä, jahka sinne asti selvitään.

sunnuntai 13. lokakuuta 2019

Neljäs viikko

Neljäs viikko oli tähän mennessä lukujärjestykseltään kevyin. Sattumalta myös perheeni sattui eksymään näille nurkille juuri tällä viikolla, ja pääsin kouluhommien lomasta viettämään hetken hengähdystauon heidän kanssaan. Kai sitäkin voi jonkunlaiseksi opastamiseksi kutsua, kun kierrätin perhettäni lintupuistossa, annoin ravintolavinkkejä ja opetin paikallisia tapoja ja kieltä - sen verran mitä itse osasin. Allaolevassa kuvassa levitetään muuten piknikvilttiä lintupuiston nurmikolle.

Muuten viikko koostui koulupäivien osalta lähinnä espanjasta, jossa olemme jo aika pitkällä, matkapakettilain opiskelusta sekä viimeisestä opastustunnista. Vapaammat päivät olivat myös seurausta service - harjoitteluiden alkamisesta sekä retkistä, jotka kummatkaan eivät sattuneet minulle tälle viikolle. Service tarkoittaa hotellivierailuita, jossa vieraan on mahdollista ostaa retkiä, kysyä lomavinkkejä tai kertoa kuulumisia. Meidän service - harjoitukset ovat rajoittuneet tosin vain lomakuulumisien kuunteluun ja matkavinkkien tarjoamiseen. Servicenakki odottaa minua ja huonekaveriani Emmaa vasta tiistaina.

Viikonloppuna halusin pitää edes yhden päivän vapaata, joten perjantai-illan ja lauantain istuin hotellin kirjaston sohvalla koko vapaa-aikani, ja tein sekä opaskoulun että Rasekon antamia tehtäviä. Rupeama oli hurja, mutta sain kaiken tehtyä, ja uusi viikko on kiva aloittaa puhtaalta pöydältä. Myös oma opastus on vihdoin valmis, ja seuraavat viikot sisältävät enää opastuksen treenaamista. Tähän sunnuntaihin riitti siis vain parin tunnin kävelykierros opastuksen harjoittelun merkeissä ja tämän blogipostauksen kirjoittaminen. Luokittelen sen silti vapaapäiväksi.

Ensiviikko onkin sitten kouluaineiden osalta todella kielipainoitteinen. Eli pelkkää ruotsia ja espanjaa. Kielet ovat vahvuuteni ja iso kiinnostuksenkohteeni, joten toisin kuin moni muu luokkakaveri, odotan viikkoa innolla.

Nyt kello on paikallista aikaa viisi iltapäivällä, ja ajattelin seuraavaksi heittää pizzan uuniin ja löhötä sohvalla katsoen Netflixiä. Kivaa tulevaa viikkoa itse kullekkin!

Hasta luego!

sunnuntai 6. lokakuuta 2019

Kolmas viikko

Kolmas viikko käynnistyi vauhdikkaasti.

Maanantaina pääsimme heti tutustumaan aktiviteetti- ja lapsioppaan toimintaan, ja saimme ensimmäiset tehtävät, eli 30 min ohjauksen pitäminen muulle luokalle loppuviikosta, sekä viikonloppuisen Family Fun Dayn suunnittelu. Parimme kanssa päädyimme ohjauksen suhteen joogaan jonka suunnittelu alkoi heti siestalla. Iltapäivällä kävimme läpi keskiviikkoisen opastuksen viimeisiä silauksia.

Tiistaina harjoittelimme englannin tunnilla työhaastatteluita ja valmistauduimme siten tuleviin todellisiin haastatteluihin jotka odottavat parin viikon päästä - toivottavasti.
  Keskiviikkona alkoivat muiden ryhmien puolen tunnin treeniohjaukset, ja aloitimme vesijumpalla sekä kunnon hikitreenillä. Sen jälkeen nopeasti suihkun kautta ja juoksujalkaa juna-asemalle pitämään omaa opastusta lintupuistoon. Minun ja Katjan opastusryhmä koostui tasan kahdesta rouvashenkilöstä, mutta kierros oli todella onnistunut. Saimme hyvää palautetta asiakkailta ja opettajalta. Kierroksen naiset olivat niin tyytyväisiä opastuksen päätyttyä että halusivat viedä minut ja Katjan jäätelölle.

Torstai sujui opiskelun merkeissä, perjantaina nimittäin odottivat joogatunti, englannin koe sekä aktiviteettikoe, ja lauantaina Family Fun Day.

Joogatunti oli todella onnistunut, altaalla pidettävään tuntiin osallistuivat ulkopuolisetkin hotellin asiakkaat ja kysyntää oli tunneille jatkossakin! Aktiviteettikoe ja englanti sujuivat myös hyvin, ja lauantainen perhepäivä rannalla.

Nyt ennen huomista alkavaa viikkoa tarkoitus olisi saada blogikirjoitus valmiiksi, huominen info kerrattua, kohdetietous"essee" valmiiksi ja kerrata hieman espanjaa. Huh. Onneksi aurinko sentään paistaa.

lauantai 28. syyskuuta 2019

Toinen viikko

¡Hola!

Toinen viikko Fuengirolassa ehti pyörähtää käyntiin niin nopeasti ettei edes kissaa ehtinyt sanoa. Viikko sisälsi niin paljon ohjelmaa, että perjantaina kun meille toivotettiin viikonloput, en voinut käsittää viikon kuluneen.

Maanantaina aloitettiin englannilla, ja siestan jälkeen iltapäivällä siirryttiin tutustumaan ensimmäiseen opastuskohteeseen; Cala de Mijasin patikointireittiin. Reitti on 3 kilometriä pitkä, ja reitin varrella pääsee näkemään niin rantaviivaa, eläimiä kuin kauniita maisemia merelle. Tutustumisessa käytiin läpi opastustekniikkaa ihan käytännössä, mitä tulee tehdä ja mitä ei tule tehdä.  Opitut asiat vaikuttivat helpoilta, ja ajatus oman opastuksen tyylistä selkeni heti.

Tiistaina päästiin kunnon kielikylpyyn, 5 tuntia kieliä putkeen. Ensin espanjaa, sitten englantia.

Keskiviikkona iltapäivästä käytiin toisessa opastuskohteessa, eli Benalmàdenan lintupuistossa. Lintupuistoon on siis vapaa pääsy, ja sitä koristavat erilaiset puut, kukat, kaktukset sekä tietenkin vapaana temmeltävät linnut. Asiaa oli paljon, mutta ei liikaa. Opastusnakki napsahti minulle heti kierroksen jälkeen, eli lintupuisto-opastukseni on jo ensiviikon keskiviikkona - hui. Onneksi sain opastuskaveriksi ihanan Katjan, joka on myös Rasekolaisia. Yhteistyömme sujuu siis varmasti hyvin.

Torstai ja perjantai sujuivat molemmat kielien ja kriisihallinnan perusteissa. Tärkeää asiaa siis.

Viikonloppu aloitettiin opiskelijatovereiden kesken illallisella. Lauantai kului koulutehtävien parissa, ja sunnuntaina käydään kurkkaamassa vielä Katjan kanssa lintupuisto muistin virkistämiseksi.
Ensi viikolla onkin lisäksi aivan uutta asiaa, nimittäin aktiviteetti- ja lapsioppaiden työhön tutustumista. Huhujen mukaan luvassa on vesijumppaa, sitä odotellessa. Energinen viikko siis tulossa, joka varmasti kuluu taas hujauksessa!

¡Hasta luego!

Vasemmalla muuten varmasti maailman paras paella, ja oikealla meikämandariini ekaa kertaa ykköset päällä!

perjantai 20. syyskuuta 2019

Ensimmäinen viikko

Espanjaan saavuimme 15 muun opiskelijan kanssa maanantain ja tiistain välisenä aamuyönä. Lämmin ja kostea ilma oli meitä vastassa heti koneesta tulessa, ja lämmintä oli reilusti yli 20 astetta kellonajasta huolimatta.

Koulu alkoi heti seuraavana aamuna kello 10, johon reippaasti kiiruhdettiin suoraan kaupasta aamupalaostoksilta. Ensimmäisellä viikolla kävimme läpi tulevan viikon lukujärjestystä, koulutuksen sisältöä ja pääsimme myös heti suoraan asiaan - eli matkaoppaan intensiiviseen koulutukseen.
Aiheina olivat muun muassa transferit eli lentokenttäkuljetukset hotelliin ja takaisin kentälle, opastamisen alkeet, tervetulotilaisuus asiakkaille, lentoaikataulujen lukeminen, erilaiset ongelmat transfereilla ja kohteessa sekä kohdetietous.

Ensiviikon ohjelmassa on kielet, pari esitystä jo luokalle ja opastuskohteisiin tutustuminen, jota muuten odotan eniten. Kohteina ovat Benalmádenan lintupuisto sekä Cala De Mijasin kävelykierros. Opastuskohteisiin tutustuminen sekä opastusalkeiden läpikäyminen on antanut jo varovaista pohjaa oman opastuksen suunnittelulle. Ideoita on jo syntynyt, mutta nähtäväksi jää mikä niistä pääsee toteutukseen.

Tahti on ollut ripeä, mutta ottaen huomioon ryhmämme positiivisen hengen ja tunnollisuuteni tehtävien suhteen, uskon suoriutuvani näistäkin kiireistä ja paineista lopulta hyvin tuloksin. Niin ne timantitkin vain syntyvät paineen alla. Ja matkaoppaat.

Ensi viikkoon! / ¡Hasta luego!

Seitsemäs viikko

Viimeinen viikko edessä! Hurjaa miten nopeasti aika kuluu. Edellisellä viikolla aloitimme maanantaina loppukokeella, johon oli tiivistet...